Neum je u protekla tri dana bio domaćin sastanka USAID-ovog projekta Diaspora Invest, na kojem su predstavnici 30 partnerskih lokalnih samouprava razgovarali o jačanju saradnje sa dijasporom.
Prva faza projekta
Jedna od glavnih poruka sastanka je da dijaspora želi nastaviti s ulogom pokretača promjena, a o tome svjedoči nedavni angažman stručnjaka iz emigracije koji su osnovali neformalnu grupu Poslovnog savjetodavnog vijeća dijaspore BiH. . Vijeće okuplja 21 osobu iz 11 zemalja svijeta, a cilj im je da pomognu u širenju pozitivnih priča iz naše zemlje, stvaranju mreže saradnika i privlačenju investitora, saopšteno je iz USAID-a.
Dobrila Boba Vukmanović, projekt menadžer USAID-a u Bosni i Hercegovini, podsjetila je da je prva faza projekta Diaspora Invest za pet godina svojim rezultatima nadmašila očekivanja.
– Za nas je to bio veoma inovativan, ali i rizičan poduhvat, jer nijedan donator nije imao tako sveobuhvatan projekat koji je u potpunosti fokusiran na dijasporu. U toj prvoj fazi podržali smo 164 kompanije povezane sa dijasporom. Uglavnom su to bile nove kompanije, prosječne starosti od 11 mjeseci. Doveli smo novi kapital u zemlju i pokrenuli veliku priču – rekao je Vukmanović.
Ona je dodala da prva faza projekta daje izuzetne rezultate.
– Zbog toga smo pokrenuli još jedan projekat vrijedan 15,7 miliona dolara, čije rezultate već vidimo kroz mnoge aktivnosti, uključujući i ovaj skup. Fokusirani smo na rad sa 30 lokalnih zajednica kao nosilaca razvojnih projekata u svojim sredinama, u čemu dijaspora ima ključnu ulogu. Činjenica da danas imamo predstavnike iz 30 opština i gradova je znak da u tako maloj zemlji postoji jasna opredijeljenost da kroz uključivanje dijaspore treba da napravimo poslovni iskoraci i stvorimo pozitivan ambijent – naveo je Vukmanović.
Među tih 30 općina i gradova je i Mostar, gdje su odobrena četiri zahtjeva za sufinansiranje investicija dijaspore.
Prema riječima Željke Dujmović iz gradske uprave Mostara, rezultati su ih pozitivno iznenadili i vjeruju da će doprinijeti njihovom daljem razvoju.
Opština Berkovići prva se uključila u drugu fazu projekta Diaspora Invest. Iako se radi o maloj lokalnoj zajednici, učinjeni su važni koraci na poboljšanju uslova za potencijalne investitore iz dijaspore.
– Anketa postavljena za umrežavanje dijaspore daje nam nadu da smo prepoznali ljude koji su spremni da investiraju i pomognu svom mjestu. Mislim da ćemo svi otići odavde sa idejama za unapređenje rada i načinima da dovedemo nove investitore – rekao je Draško Džombeta iz Berkovića.
Učesnici su mogli čuti i iskustva iz Cazina, gdje je krajem prošle godine održan veoma uspješan i izuzetno posjećen poslovni forum dijaspore, čiji je rezultat bila razmjena iskustava i širenje pozitivne energije vezano za ovu temu.
Ljubinje se pohvalilo prvom investicijom, a da ovakvi skupovi značajno doprinose vidljivosti općina i gradova potvrdio je i Džanan Serdarević iz Općine Centar Sarajevo, rekavši da vjeruje da lokalne zajednice u Bosni i Hercegovini imaju znanje, ali im je potrebno da rade više kako bi postali vidljiviji investitorima iz dijaspore.
Predstavnici lokalnih samouprava posebno su pohvalili fleksibilnost koju su dobili u ovom projektu, a čuli su i korisne savjete stručnjaka iz irske dijaspore Martina Russella o tome kako promijeniti percepciju javnosti i uključiti dijasporu u lokalni razvoj.
– Kada razmišljamo o angažmanu dijaspore, uglavnom razmišljamo o tome šta oni mogu da urade za nas, šta i kako mogu da ulože, a da se ne pitamo šta možemo da uradimo odavde da ih privučemo. Zadnje o čemu pričamo su ljudi, a ljudi donose odluke o povratku, prenošenju ideja, iskustava, pa čak i investiranju – rekao je između ostalog Rasel.
Rekao je da treba krenuti od tri ključna pitanja za dijasporu: šta možemo učiniti za vas (šta vam možemo ponuditi); da ste na našem mjestu, šta biste radili i da li znate nekoga ko bi investirao?
Komunikacija na društvenim mrežama
Armin Alijagić iz udruženja „Naša perspektiva“ govorio je o najboljim praksama u organizaciji i promociji poslovnih događaja za dijasporu, materijalima koji se kreiraju za ove poslovne forume, sa fokusom na video materijale i investicione brošure koje imaju dugoročnu vrijednost.
Drugi dan sastanka bio je posvećen komunikaciji na društvenim mrežama kao korisnom alatu za efikasno angažovanje dijaspore, kao i vještinama za predstavljanje investicionih potencijala i ponuda, dok je treći dan bio posvećen rodnoj inkluziji i naporima za umrežavanje dijaspore.
Druga zajednica Mreže praktičara bila je odlična prilika za razmjenu informacija, iskustava, ali i izazova, čime su stvorena vrijedna partnerstva za budući razvoj, navodi se u saopštenju.
Izvor: FENA