PITAJTE NAS

image
  • 170

Mlada naučnica porijeklom iz Bijelog Polja, dr. Dženita Kijamet, upisala je svoje ime među najznačajnije inovatorice u oblasti obrazovanja, razvijajući prvi kognitivni test specijalno prilagođen djeci u  Luksemburgu  – zemlji poznatoj po izuzetnoj jezičnoj i kulturnoj raznolikosti.

Kao doktorica psihologije i postdoktorska istraživačica na Sveučilištu u Luksemburgu, u okviru Fakulteta humanističkih nauka, obrazovanja i društvenih nauka (FHSE), dr. Kijamet svojim radom otvorila je novo poglavlje ka pravedniju i inkluzivnijem obrazovnom sistemu. Njena priča – od školskih klupa u Bijelom Polju do znanstvenih vrhova Europe – svjedoči o upornosti, viziji i dubokoj posvećenosti.

U luksemburškim školama svakodnevno se susreću djeca koja govore različite jezike – od luksemburškog, francuskog i njemačkog, do engleskog, portugalskog, talijanskog i balkanskih jezika. Upravo je ta jezična raznolikost godinama predstavljala izazov u objektivnoj procjeni kognitivnih sposobnosti učenika, budući da su korišteni standardizirani testovi razvijeni za druge sredine.

Prepoznavši ovu prazninu,  dr. Kijamet  je razvio  FLUX test  (Fluid Intelligence Luxembourg) – inovativni alat koji potpuno eliminiše jezičke barijere. Test je neverbalan, baziran na apstraktnim figurama i logičkom zaključivanju, dok su upute prilagođene kroz animirane video-prikaze razumljive svakom djetetu, bez obzira na maternji jezik.

  • “Željela sam da stvorim alat koji svakom djetetu omogućuje da pokaže svoje stvarne sposobnosti, bez ograničenja jezika”,  istakla je dr. Kijamet prilikom predstavljanja projekta.

FLUX test predstavljen je u Nacionalnom obrazovnom izvještaju Luksemburga 2024., gdje je istaknuto da je test uspješno eliminirao jezičnu privlačnost. Studije su pokazale da djeca koja kod kuće ne govore njemački ili luksemburški jezik postižu rezultate uporedive s onima kojima su ti jezici maternji, potvrđujući učinkovitost i pravednost ovog inovativnog pristupa.

Pored akademske primjene, FLUX test je prepoznat i kao izuzetno koristan alat za djecu sa poteškoćama u učenju, autizmu i poremećajima pažnje.

Na platformi ResearchGate, gdje je dr. Kijamet objavljuje svoje naučne radove, dostupne su dodatne studije koje detaljno opisuju razvoj i validaciju testa. Njezina istraživanja usmjerena su na unapređenje metoda procjene kognitivnih sposobnosti u višejezičnim obrazovnim sredinama.

Zahvaljujući univerzalnom pristupu i prilagodljivosti, FLUX već izaziva interesovanje obrazovnih institucija izvan Luksemburga. U tijeku je proces međunarodne validacije koji bi mogao dovesti do njegove šire primjene u multikulturalnim zajednicama diljem svijeta.

Za Dženitu Kijamet, ovaj projekat nosi duboku ličnu dimenziju.

  • "Kroz svoje iskustvo integracije shvatila sam koliko je važno da svako dijete ima priliku da bude prepoznato po svojim sposobnostima, a ne da bude zanemareno zbog jezičnih barijera. Ovo je moj doprinos društvu",  poručila je dr. Kijamet.

Podjeli: