Nedžad Alić pravi je dokaz da je Bosna i Hercegovina leglo poslovnog potencijala i da je dijaspora ključna karika kada su u pitanju poslovna partnerstva i ulaganja u BiH. Vođen tim saznanjima, Alić se nakon 18 godina života u Švicarskoj odlučio vratiti u Bosnu i Hercegovinu. Osnovao je tvrtku koja će pomoći u privlačenju novih investicija u BiH, ali i tražiti poslovne partnere za domaće tvrtke.

Nedavno je sudjelovao na Online Biznis Forumu i b2b sastancima koji su organizirani u okviru projekta ‘Dijaspora za razvoj’ (D4D). Riječ je o projektu Ministarstva za ljudska prava i izbjeglice BiH i Vlade Švicarske, u partnerstvu s UNDP-om BiH i IOM-om BiH, u suradnji sa Sarajevskom agencijom za regionalni razvoj SERDA i partnerskim općinama.

– S 12 godina otišao sam u Švicarsku, gdje sam se školovao i stekao značajno radno iskustvo. Oduvijek je postojala veza s matičnom državom, pa sam tijekom boravka u Švicarskoj 2001. godine osnovao časopis ‘SwissBiH’ sa željom da dijasporu iz Švicarske povežem s matičnom državom – rekao je Alić.

Za povratak u Bosnu i Hercegovinu odlučio se 2011. godine, kada je počeo raditi na ključnim pozicijama bh. tvrtki.

– Nakon mjesta izvršnog direktora u Centrotransu i generalnog direktora u kompanijama EMKA Grupe, osnivam tvrtku za međunarodno savjetovanje i poslovno posredovanje ‘SwissBiH’ – dodao je.

Kaže da tvrtka ‘SwissBiH’ djeluje u dva pravca. Prvi smjer je privlačenje stranih ulaganja u BiH, gdje su im primarni fokus tvrtke iz DACH regije (Njemačka, Austrija, Švicarska), drugi pravac su domaće tvrtke koje nude proizvode i usluge za strana tržišta.

– U oba smjera djelujemo kao posrednici i savjetnici. Domaćim i stranim klijentima nudimo širok spektar usluga, od logističke i administrativne podrške, istraživanja tržišta, pronalaska poslovnih partnera i investitora do pripreme tvrtki za izvoz na strana tržišta – rekao je.

Na pitanje koga više zanima ulaganje i poslovanje u BiH, strane državljane ili bh. dijasporu, Alić kaže da je veći postotak investicija i poslovnih partnerstava sa stranim državljanima nego s dijasporom.

– Ali posljednjih godina važnost dijaspore i investicija, koje u našu zemlju dolaze iz bh. dijaspore, u stalnom je rastu – naglasio je.

Alić naglašava da je imao ukupno četiri online biznis sastanka na Online Biznis Forumu i b2b sastanak, od kojih su dva sastanka bila izuzetno produktivna.

– Sljedeći korak je posjet tvrtkama s kojima sam održavao sastanke, dogovaranje suradnje. Obje tvrtke su iz metalnog sektora, bave se proizvodnjom metalnih konstrukcija i inženjeringom. Ono što im je presudno i gdje im možemo pomoći jest izlazak na inozemno tržište i traženje poslovnih partnera. Izuzetno je važno da se tvrtke koje žele izaći na inozemno tržište prilagode tom tržištu, počevši od predstavljanja tvrtke stranim partnerima i investitorima do proizvoda i usluga koje žele plasirati na tržište – rekao je. Kaže da su događaji kao što su Online biznis Forum i b2b sastanci važni za izravno umrežavanje tvrtki, promociju potencijala i projekte za nove investicije bh. dijaspore.

Kako ističe Alić, apsolutno najveći interes za ulaganje i poslovno partnerstvo je u IT sektoru. Zatim izdvaja metalni i poljoprivredni sektor, koji su, kako je rekao, također od velikog interesa.

– Konkretno, poduzetnici iz Turske pokazuju veliki interes za ulaganje u poljoprivredu i stočarstvo u BiH – naglasio je.

Na pitanje koliko lokalne zajednice mogu pomoći u privlačenju novih investicija iz bh. dijaspore, Alić naglašava dobru suradnju sa svim općinama, ali ističe i iskustvo s Općinom Novi Grad Sarajevo koja ima Ured za investitore, kao i Prijedor i Derventa, s kojima je ostvario uspješnu suradnju.

– Trenutno u BiH postoji veliki broj ureda, programa i institucija za suradnju s bh. dijasporom. To je dobro, ali nedostaje krovna organizacija koja bi se bavila isključivo dijasporom i bila primarni partner bh. dijaspori i za nova ulaganja i za poslovnu suradnju – rekao je.

Alić vjeruje da su institucije poput gospodarstvenih komora i razvojnih agencija od velike pomoći, ali potrebno je usredotočiti se prvenstveno na njihovo znanje, iskustvo i vještine.

– Mnogo je pozitivnih priča koje treba podijeliti kako bi se stvorila pozitivna slika poslovne klime u BiH. Kompanija ‘SwissBiH’ također širi pozitivne vijesti iz ekonomije BiH, poslovnih partnera i investitora iz cijelog svijeta. No, mladi iz Bosne i Hercegovine ključni su za prosperitet i poslovno okruženje. Oni su potencijal naše države. Imaju snalažljivost i fleksibilnost, što bi trebalo iskoristiti za promicanje pozitivnog okruženja naše zemlje – rekao je.

U priopćenju za medije, SERDA također najavljuje sljedeći Biznis Forum i b2b sastanke s bh. dijasporom, koja će biti organizirana u okviru projekta ‘Dijaspora za razvoj’.

– Forum na temu ‘Potencijali i perspektive ulaganja u poljoprivredu i proizvodnju hrane u BiH’ najavljen je za 19. svibnja s početkom u 10 sati, za sudjelovanje je potrebno registrirati se na web stranici VIDEO – navodi se.

Izvor: Biznis.ba / FENA