Виолиниста и рођени Сарајлија Ренато Камхи, са адресом боравка у Паризу, током октобра 2018. био је ангажован на Музичкој академији у Сарајеву у оквиру активности преноса знања, коју спроводи Министарство за људска права и избјеглице Босне и Херцеговине у сарадњи са Владом Швајцарске, Развојним програмом Уједињених нација и Међународном организацијом за миграције.

Камхи је дипломирао на Краљевском конзерваторијуму у Бриселу и Генту, а 2019. године ће одбранити докторску тезу из музикологије на Универзитету Paris-Sorbonne.

Веома је активан у камерној музици, на виолини и виоли, један је од оснивача трија АРК са виолончелисткињом Антонином Жаравом и клавиристом Томасом Делклаудом, са којима је учествовао на фестивалима широм свијета. Њихов албум „Еscales“ објављен је почетком 2018. године. Камхи предаје на Конзерваторијуму на највишем националном педагошком нивоу (CACertificatd’Aptitude). Члан је ESTA France (European String Teachers Association France).

Са Ренатом Камхијем разговарали смо у Сектору за исељеништво, на крају његовог ангажмана на Музичкој академији у Сарајеву.

„Из Сарајева сам у Француску отишао као дјечак од 12 година, када је почео рат у Босни и Херцеговини 1992. године. У Лилу, на сјеверу Француске, сам завршио Конзерваторијум и отишао на студије у Белгију гдје сам дипломирао у класи Михаила Безверхног, познатог руског виолинисте. Након тога сам одлучио доћи у Париз, гдје живим и радим посљедњих десет година“, казао је Камхи на почетку разговора и додао како је изузетно задовољан што је добио прилику да учествује у преносу знања из дијаспоре у Босну и Херцеговину.

Каже да се, прије овог ангажмана, поклопио цијели сплет околности.

„У јануару ове године сам свирао са Сарајевском филхармонијом и искористио тај боравак да проведем неколико сати са студентима Музичке академије у Сарајеву. Студентима и професорима на овој акаденији се то свидјело и начелно смо разговарали о неком виду трансфера знања.“ Управо у то вријеме почела је активност Министарства за људска права и избјеглице на преносу знања, за коју је чуо од амбасадора БиХ у Паризу. Убрзо након тога Камхи је повезан са Музичком академијом у Сарајеву, те је договорен његов ангажман преноса знања у овој установи.

Пун је хвале за студенте са којима ради, али и за овај вид преноса знања, за који би волио да прерасте у дуготрајну активност, односно праксу институција и јавних установа у БиХ да користе огроман стручни потенцијал у дијаспори као важан развојни елеменат.

„Јако сам задовољан студентима на Музичкој академији. Отворени су, желе да науче нешто ново, пуни  су ентузијазма, а ја желим да им пружим космополитски поглед на разне музичке стилове. Настојим да током овог краткотрајног ангажмана студентима отворим видике за њихово даље напредовање. Мој циљ је да им се знање пружи овдје, јер ће, у противном, знање тражити негдје друго и зато је овај пренос знања јако важан“, казао је Камхи и додао како је спреман да дође опет.

Камхи је у својој матичној установи, на Конзерваторијуму у Паризу, прије двије године иницирао увођење новог предмета под називом Балканска музика (Балкански атеље) што укључује и севдах.  „Ту свирамо различит репертоар, од севдаха до грчке музике. Нисам заборавио гдје сам рођен, и она музика коју сам слушао у дјетињству у Сарајеву, а то је био и севдах, и данас одзвања у мом уху“, казао је Камхи.